Wednesday, May 28, 2008

Penghakiman Pulau Batu Puteh @ Pedra Branca



Saya tiada komen mengenai penghakiman ICJ baru-baru ini, kerana pada pandangan saya apabila masuk ke gelanggang mahkamah akan ada dua kemungkinan sahaja, samada menang atau kalah.

Cuma apa yang saya terfikir ialah samada di peringkat awal lagi, adakah menyelesaikan konflik antara Malaysia dengan Singapura ini sesuai dibawa ke ICJ.

Sudah tentu kalau kita sekalipun, jalan Mahkamah adalah jalan terakhir selepas rundingan dan cara-cara lain tidak berkesan untuk mempertahankan hak kita.

Saya juga terfikir, apakah 'demanding power' negara kita terlalu lemah semasa berunding dengan Singapura hinggakan perkara ini terpaksa dibawa ke ICJ sebagai jalan penyelesaian terakhir.


Saya berasa ragu tentang apakah keperluan kes ini di bawa ke ICJ. Pada pandangan saya negara kita sepatutnya memanfaatkan banyak kelebihan seperti isu air, tanah dan lain-lain semasa perundingan sebelum membawa konfik ini ke Mahkamah Antarabangsa.

Baca penghakiman penuh di sini:

No comments: